fredag den 1. april 2011

Fra guldbryllup til mårhunde, dyreracisme, Norge og bøvl med konen...

*
Ejendomsmægler, vindmøllekøbmand og jæger Jørgen Axelsen forklarer her, hvordan han bidrager til Naturstyrelsen forestående udryddelse af mårhunden..:

Det startede egentlig til et guldbryllup. Jeg kom til at sidde ved Harry Jensen fra Stauning, du ved ham Venstre-manden i regionsrådet. Han har været formand for jagtforeningerne i Ringkøbing-Skjern Kommune. Og så kom vi til at snakke om de her mårhunde. Det gik ham meget på, det bøvl, og han mente, at Naturstyrelsen greb det forkert an. Og så sagde jeg, at jeg kunne godt lave en skydepræmie. Jeg har mit nye firma, Vindafkast.dk, jeg gerne ville markedsføre lidt. Så jeg tilbød at sponsere 10.000 kr. fordelt på 1.000 kroner til de første ti mårhunde, der blev skudt eller fanget. Og det syntes han var en vældig god idé. Indtil videre har jeg udbetalt 6.000 kr., og de penge er i hvert fald givet godt ud.
- Så det var i virkeligheden som en markedsføring for dit firma Vindafkast.dk?
Jamen det var halvt markedsføring og halvt, fordi jeg efter at have snakket med Harry egentlig også syntes, det med mårhundene var noget lort.
- Hvad siger du til den uenighed, der åbenbart eksisterer om mårhundens effekt på den danske natur?
Den vinkel havde jeg ikke lige overvejet. Men hvis det passer, at mårhunden ikke er skadelig, så er vi måske ude i sådan noget, man kan kalde dyreracisme. Hvis der er noget, der hedder det. Ellers kan vi jo opfinde det. Altså noget med, at vi ikke tåler de fremmede. Fasanen er vi jo glade for, og den er jo en japaner eller en kineser. Men hvis mårhunden udkonkurrerer en ræv, som er en dansker, så er der et argument. Og når Naturstyrelsen nu har bestemt, at den skal bekæmpes, så synes jeg, vi skal finde den mest effektive måde at gøre det på. I Norge får man 5.000 kr. pr. mårhund. Det er noget, der fylder i et jagtbudget. Og da de ofte går parvis, kan man være heldig at få to. Så det er 10.000 kr., og manden, som plejer at bøvle med konen for at få sig et nyt jagtgevær, han kan købe et nyt gevær, og så kan vi samtidig få lidt styr på det.

- Weekendavisen, 25. marts, 2011

1 kommentar:

knudsteffen sagde ...

måske bedste kortprosatekst i denne måned, jeg har passeret- endda by accident. Knud St